Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


torsdag 14 juli 2011

Tavlor och skor

Kaunas bussregler är lite annorlunda än de vi har i Sverige. Det fick jag lära mig the hard way i morse! Tydligen kan man inte köpa en biljett på en buss och därefter byta buss på samma biljett. Ny buss = ny biljett. 
Jag bytte buss i morse och visade upp min biljett. Chauffören sa något om biljett på litauiska men jag förstod ju inte. Jag gick vidare i bussen och plötsligt ser jag hur chauffören går ut ut sin "hytt" och skriker på mig. Alla i bussen tittar på mig. Bussen var nästan full! Givetvis pratar hon litauiska och jag förstår nada. Jag går fram till henne och säger något i stil med att I only speak English. Då frågor hon om jag pratar tyska och jag svarar: ein bischen. Hon säger något om biljett men jag förstår fortfarande inte. Jag har faktiskt tidigare bytt buss och använt samma biljett. En tjej kommer fram och förklarar på engelska vad chauffören menar. Jag behövde mina 2 litas som bussen kostar till hemvägen så jag svarade att jag inte hade fler mynt. Chauffören hytte med näven och satte sig för att köra. Jag stod kvar och skämdes! Stod dessutom bredvid en stor man som luktade förfärligt. Hela händelsen fick mig nästan att få upp frukosten. 

När jag kom till barnhemmet blev jag utskälld av en hund som bor i huset mitt emot. Ingen bra start på morgonen.

Trots allt detta fick jag en mycket trevlig dag på barhemmet! :D Jag hjälpte en av pedagogerna att måla med nästan alla barn. De små målade med fingrarna och de lite större med pensel. Min vita kofta ser numera ut som en målarduk :D
Många av barnen är förkylda och läkaren var där idag och kollade deras halsar och öron. Framåt lunch när barnen är hungriga, trötta OCH förkylda blir det mycket tårar och skrik. 

På tal om lunch så sitter barnen här och äter:


Vädret idag gjorde att vi inte var ute så länge. Att vara inne nästan hela förmiddagen är rätt jobbigt då många barn på liten yta ska leka och underhållas.

Igår köpte jag två par skor till och fyra tavlor. De har inte så mycket på väggarna så jag tänkte att lite tavlor kunde göra skillnad. Får se om de gillar dem.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar