Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


onsdag 20 juli 2011

Ett besök på Devintas Fortas

Idag fick jag möjlighet att kika in i barnens rum och se hur de nannade sött! Kommer sakna dem så mycket!

Följande saker hade jag med mig idag: 


"Musical rollern" blev en favorit direkt så jag köpte en till :D



Igår läste jag ut en av de bästa böckerna jag någonsin läst! Helt fantastisk! Läs den :D


I eftermiddags hittade jag till slut museet som jag letat efter! Jag måste dock tillägga att det enbart var tack vare min kära sambo, som guidade mig via sms, som jag hittade dit. När jag kom dit blev jag tagen av all historia som berättade om människans grymhet mot sina medmänniskor. Jag lärde mig väldigt mycket om Litauens historia. Det är svårt att förstå att ett land varit ockuperat och hur folket slagits för sin självständighet! Man kan säga att vi i Sverige är lyckligt lottade på många sätt. 

Utställningen som handlade om Litauen kom att tillhöra dåvarande Sovjet och vad det betydde för de människor som politiskt visade sitt missnöje fanns i denna byggnad:


Kläder som bevarats. Fångarnas nummer stod tydligt på ryggen!


Glasögon och skor som tillhört BARN! Det var många barn som dog en alldeles för tidig död! 


Jag närmar mig Ninth Fort! När Tyskland invaderade Litauen kom detta fort att bland annat bli ett fängelse dit judar transporterades och avrättades.


En autentisk cell. Inget ställe man skulle vilja spendera en enda minut på!


Denna cell har namnet "Hälsocellen"! Undrar varför?!


Några fångar lyckades rymma! De gömde sig i Kaunas ghetto och klarade sig. Kaunas ghetto låg i den delen av staden där barnhemmet ligger idag!


Minnesmonumentet för alla dem som fallit offer för nazisterna på Ninth Fort. Monumentet stod klart 1984 och är 32 meter högt. Helt makalöst, tog andan ur mig! Monumentet står på fältet där massbegravningarna ägde rum.


Jag älskar historia, det är intressant och vidgar ens vyer. Men ofta när det kommer till historia gör det ont i hjärtat. Särskilt med tanke på att att "vi" tydligen inte lär av "våra" misstag! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar