Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


fredag 8 juli 2011

Idag var jag ledsen när jag gick hem...

Återigen på barnhemmet! Idag var jag rätt ledsen när jag gick därifrån. Innan lunch lämnades jag ensam i matrummet med en hel del av barnen. Jag har aldrig förr känt mig så otillräcklig. Några barn bråkade, andra skrek, två försökte sig på att klättra från en vuxenstol till en av de två barnstolarna. Barn grät för att de inte kunde sitta i mitt knä (jag fick ju springa runt som en tok för att se till så att inget barn skadade sig), andra för att jag inte kunde hålla deras hand. Barnens längtan efter närhet och uppmärksamhet gör ont i hjärtat! Barnen är så många och de vuxna så få. Även om personalen verkligen försöker tillgodose alla barn får de inte tillräckligt. 
Jag klarar snart inte av att se vuxna människor som häller maten i barnens små munnar. Alla gör det inte men jag har upptäckt att en del faktiskt gör det. Personalen är superstressad och försöker hinna med men det är ändå ingen ursäkt för att trycka i/hälla i barnen maten. 

Jag fortsatte att måla med några barn. De är så härliga och jag önskar att jag kunde prata ordentligt med dem! Jag hoppas att det gör någon betydelse för deras självförtroende att jag använder deras namn med positiva ord som bravo. 

Idag gick jag och en av förskollepedagogerna en runda med fyra av barnen. Vi gick utanför barnhemmets grindar, ut i den verkliga världen. Jag lärde mig några litauiska ord. Bil heter machina och gélé betyder blomma. 

På förmiddagen kom en kvinna fram till mig för att tacka för allt barnen fått! Ta åt er alla ni fina människor som hjälpt till! Personalen ville att jag skulle veta att de verkligen uppskattade allt och att de trivdes bra med mig. Barnen hade saknat mig när jag var sjuk! Det kändes så skönt att höra och samtidigt blev det jobbigare att tänka på att dagen då jag åker hem närmar sig. 

Jag har kommit fram till att jag vill fråga personalen om jag får komma nästa helg och åka iväg med två barn åt gången till Kaunas zoo. Om jag hämtar dem på morgonen och lämnar dem efter lunch i tid till vilan. Vet inte alls om de har regler som säger att det inte går men det lär jag ju få veta :D
Jag tänkte även fråga om jag kan få ta ett gruppfoto på alla barn och vuxna som jag kan förstora och framkalla. Ett till dem och ett till mig själv. 
Fredagen den 22 juli, min sista dag på barnhemmet tänkte jag, med hjälp av er som bidragit med pengar, ordna till en fest! Vad säger ni? Ballonger, presenter, kakor och glass! :D Jag måste givetvis kolla om det går att ordna men tror inte det ska vara några problem, de behöver ju inte betala kalaset.

I ett av mina tidigare inlägg skrev jag om en backig park. När jag kom upp på backen stod där överraskande nog karuseller av olika slag, lite som Alice i Underlandet. Här kommer några bilder för att visa vad jag menar :D









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar