Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


måndag 4 juli 2011

Akutmottagning, ny bebis och skor som fått ägare :D

Då var man en erfarenhet rikare! Kom precis hem från akutmottagningen. Idag blev jag biten av ett barn. Jag såg att barnet hade stoppat in något stort i munnen, typ en sten eller stor pinne och min omedelbara reaktion var att stoppa in fingret för att försöka få ut det. När mitt finger befann sig i barnets mun bestämde sig barnet för att bita och inte så lite heller. Jag trodde att fingertoppen skulle åka av! Efter sekunder som kändes som minuter fick jag ut fingret och såg att bettet gått igenom. Som vanligt var det full rulle på gården och jag tänkte inte så mycket mer på det. Jag tvättade händerna när jag kom in och efter lunchen gick jag hem. Något gnagde dock inom mig och när jag kom hem sökte jag information på internet, ringde mamma och sjukvårdsrådgivningen. Alla sa att läkare skulle uppsökas om bettet gått igenom. 
Läkaren på mottagningen tittade lite på bettet, klämde på fingret och sa att jag skulle gå hem och kyla fingret i omgångar. Om det blev värre skulle jag köpa något anti-inflammatoriskt medel som han skrev ner på ett papper. Det var inte ett recept och jag skulle gå till "apoteket" närmast sjukhusetet. De andra "apoteken" krävde ibland recept! 

Lite skillnader då akutmottagningar emellan. I Sverige får du vänta i timmar på att få komma till en läkare. Allt är sterilt och väldigt opersonligt. I Litauen tog det max 45 minuter med hela proceduren- registrering och läkarbesök. I rummet hos läkaren i Litauen fanns inget bakteriedödande medel (som jag trodde hörde hemma på alla sjukhus världen över), en massa papper och fat med mat och kaffekoppar. Lite mer av en personlig touch :D 

Fullt ös på barnhemmet i vanlig ordning. Jag målade med fler barn och teckningarna hänger i korridoren på avdelningen. Jag fick även se barnens portfolio med bilder och text (som jag inte förstod) om deras tid på barnhemmet. Dokumentation sker kontinuerligt och den är väldigt viktig eftersom att den är det enda barnen kommer ha med sig av sin barndom. 

Skorna har redan funnit fötter :) Alla par utom ett fick genast ägare. Det var inte kardborreskorna som jag trodde skulle få svårt utan de röda flickskorna med ordentligt spänne. Tydligen så passade de inte något av barnen. Jag kan dock ha förstått helt fel. Imorgon hoppas jag den engelskspråkiga kvinnan besöker avdelningen och kan tolka. Är det så att skorna inte passar kan jag alltid byta ut dem mot ett annat par.
Det var så roligt att se de barn som fick nya skor. En flicka satt och tittade på sina nya skor väldigt länge! :D

Idag kom ett nytt barn till barnhemmet. Flickan eller pojken såg ut att bara vara någon vecka gammal! En fruktansvärt jobbig upplevelse att se detta lilla knytet och veta att han eller hon övergetts av dem som borde älska honom/henne allra mest!
Något mer positivt är att det verkar som om ett av barnen på min avdelning kommer att adopteras bort. Det gjorde faktiskt situationen med bebisen mindre jobbig. Det finns liksom hopp om en framtid!



Denna söta nallebjörn tar emot dig utanför avdelningen på våning 2:



Gårdagens regn hade gjort marken lerig på en del ställen. Efter att ha gått 5 km var mina skor väldigt smutsiga!




Många kramar från underbara barn gjorde min dag fulländad! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar