Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


söndag 26 juni 2011

Lite fler foton från Riga

Jag gillar Kaunas, jag gillade Riga. Här kommer fler bilder från Riga. Titta, läs och njut :D



Ortodoxa katedralen med fem förgyllda kupoler. Under Sovjeteran omvandlades byggnaden till ett planetarium och givetvis förstördes många av katedralens fresker. Katedralen har nu återlämnats till sin församling. 
Det var inte tillåtet att fotografera insidan och det var rätt synd för katedralens tak och väggar var väldigt fint utsmyckade. När jag kom in i katedralen hölls det någon slags gudstjänst. Präster med dräkter likt den Påven bär sjöng och svängde med något de hade rökelse i. Det var en väldigt fin stämning! 
Vid första anblicken blev jag förvånad och samtidigt glad över att tre av prästerna var kvinnor. Det visade sig dock vara tre killar med långt hår!



Rolands staty på Rådstorget. Är det någon mer än jag som tänker på Robert Gustavssons karaktär Roland? Inte för att det finns någon likhet mer än namnet :D
Rolands håller ett svärd i den ena handen och en sköld med Rigas vapen i den andra. Rolands dog martyrdöden 778.



Bråka inte med fel gubbe! Detta hus kallas för Katthuset. Varför förstår ni nog?! 
Enligt berättelsen fick inte den förmögne köpmannen som ägde byggnaden bli medlem i det Stora gillet, en prestigefylld sammanslutning, trots att han uppfyllde alla inträdeskrav. För att visa vad han tyckte om den saken ändrade han om katterna så att deras bakdelar vände mot gillet :D



Frihetsmonumentet påminner alla om Lettlands långa kamp för självständighet. Längst upp på monumentetn står en kvinna, Moder Lettland och håller fast tre stjärnor.


Nedan följer lite roliga bilder som inte direkt betyder något, vad jag vet :D




Ett stenhuvud jag såg i en park och en stor kattstaty utanför en affär!



En t-shirt jag gärna hade köpt om jag hade haft mer pengar och ett foto på mig med guideboken som bevis på att det är jag som varit i Riga och tagit alla bilder ;D



Detta ska föreställa en julgran och är gjord av speglar. Ser ni likheten med en julgran?



Lettlands motsvarighet till vår midsommarstång?









1 kommentar:

  1. Fina bilder, kul att lära sig lite mer om Lettland! :) Kommentarer om bilderna:

    Jag vill oxå ha en katt på mitt tak!
    Fina glasögon du har!
    Ful lettländsk midsommarstång, hehe..
    Å nej jag kan inte se likheten med en julgran.

    Låter som du har det bra! :) Lycka till imorgon när jobbet börjar! Kram

    SvaraRadera