Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


söndag 26 juni 2011

Kaunas slott

Härligt väder ikväll så jag bestämde mig hipp som happ för att ta en tur till Kaunas slott som ligger 15 minuters gångväg bort. Jag har förresten blivit en mästare på kartläsning! :D

Kaunas slott byggdes på 1300-talet och var det första stenslottet i Litauen som spelade en särskilt stor roll för stadens försvar. Första gången det nämns i skrift är 1361 då någon folkgrupp/krigare av något slag förberedde sig för att attackera det. Efter ett svårt slag 1362 byggdes slottet om flera gånger för att på 1400-talet förlora sin betydelse. Lite intressant fakta skadar inte :D





Denna trappa gick jag uppför och utsikten var fantastisk.




En bit bort från slottet hittade jag denna staty. Jag vet inte alls vem eller vad den ska föreställa men det tänker jag ta reda på! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar