Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


lördag 17 december 2011

Lek på barnhemmet och ett besök på zoologiska museet- perfekt lördag med andra ord :D

Idag är det lördag och jag har varit på barnhemmet och lekt samt myst med de fina barnen! Många av barnen vill komma upp i ens famn, de springer till ens öppna armar och kramar om en så hårt! Hur ska jag kunna lämna dem? Idag lekte en pojke med mina fötter och hade så roligt. Han lockade till sig fler barn och det blev genast rabalder. Det är verkligen djungelns lag gällande uppmärksamhet, mat och leksaker!
En flicka satt i mitt knä, tittade upp på mig med stora ögon, härmade mitt nynnande och lyssnade på mig när jag sjöng svenska barnsånger. Innan lunchen satt vi på musik och det var så roligt att se hur barnen började dansa och klappa händerna.
Jag hade med mig näsdukar till ett helt kompani, våtservetter, handdesinfektion till personalen och olika ansiktskrämer för torr bebishud. 




När jag skulle gå för dagen passade jag på att ta lite bilder på avdelningen. Avdelningen på våning två ser i stora drag ut på följande sätt:

Här sover fyra av barnen. Två sängar står till höger som inte syns på bilden.

Ett annat, lite mindre rum där två barn sover.

Fina teckningar som barnen gjort!

Bilar parkerade på rad i hallen. 

Det stora rummet där barnen äter sina måltider.

Hallen.

Hallen sett från andra hållet. Fortsätter man ut genom dörren och till höger så kommer man till personalens rum där de hänger av sig ytterkläder och byter om.

Alla sovrumsdörrar har fina skyltar med namn på barnen som bor i rummet.

Trappan upp till andra våningen.

Efter jobbet promenerade jag som vanligt hem. Det tar cirka 45 minuter att gå från barnhemmet och "hem" till mig. Även idag passerade jag Zoologiska museet. Jag besökte aldrig stället i somras och idag fick jag tummarna loss. Vilket ställe! Som lärare var jag i sjunde himlen. På detta museum hade jag kunnat gå en hel dag, titta på allt och läsa fakta. Tyvärr var allt på litauiska så texten fick jag inte ut så mycket av men alla djur/insekter etc däremot! En del djur var placerade i glasburar i sina naturliga miljöer. 

Här kommer några bilder från dagens besök.Titta och njut :D






Skelettet från en noshörning!

So when in Kaunas, do not miss:


Ikväll blir det bio om jag inte lägger mig och sover med risk för att då sova bort hela kvällen. Är riktigt trött! Imorgon tänkte jag hälsa på "min" flicka igen. Vill så gärna spendera lite mer tid med henne och ta några bilder som jag kan ta med hem.

KRAM



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar