Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


lördag 24 december 2011

God jul!

God jul önskar jag från ett regnigt Kaunas. Enligt väderprognosen skulle det snöa idag vid den här tiden MEN när jag tittar ut ser jag regnet falla och allt känns väldigt grått. 
Jag kom hem från barnhemmet för en stund sedan. Nu har jag ringt runt och önskat nära och kära en riktigt god jul. Jag tänkte att det var bäst att passa på innan alla sitter klistrade framför Kalle Anka och hans vänner :D 
Att vara ensam på julafton var lite jobbigare än jag hade föreställt mig. Det handlar inte det minsta om att jag missar julen i Sverige. Det som gör det jobbigt är att höra hur alla gör sig redo för att åka iväg till någon. 

Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska spendera kvällen. Tror att det blir ett restaurangbesök och lite film på datorn. Vi får se helt enkelt :D
Det var inget julfirande på barnhemmet idag. Det var de vanliga rutinerna och den vanliga maten. Jag har förstått det som att litauerna firar jul på samma vis som amerikanerna. Julklappar öppnas den 25 december och julaftonskvällen är den stora uppesittarkvällen. Men jag blir faktiskt inte riktigt klok på det hela.
Jag får se om morgondagen på barnhemmet innebär något slags traditionellt julfirande.

Igår var jag på den bästa julfesten i mitt liv! 
Jag hade med mig två påsar med julklappar. En särskild hög med julklappar till den lilla bebisen (bild nummer 2).



Barnen var så söta! Flickorna var små prinsessor och pojkarna små tomtar, söta djur eller helt enkelt bara stiliga :D  Jag önskar att jag hade kunnat lägga ut bilder på de fina barnen! 
Klockan tio sattes det  hela igång med en liten show. Publiken var personal och några få barn från de andra avdelningarna. Barnen och personalen på min avdelning sjöng och dansade. I slutet av showen kom en av personalen in med en stor säck och i den låg alla julklapparna jag köpt till barnen för de insamlade pengarna! Det var så roligt att se när de öppnade paketen. Även denna dag gällde djungelns dag och alla ville ha det som någon annan hade!
Efter julklappsöppnandet blev det dukat till långbord. Barnen fick kakor, godis och klubbor. 
Jag smakade Litauens nationalkaka Sakotis för första gången. Den var god och påminde väldigt mycket  om vår spättekaka, både till utseendet och smaken. 

Jag fick en julklapp innan jag gick hem igår. Den var från personalen på avdelningen. Jag blev så glad! 
De hade skrivit ett litet kort och satt fast på kakan. Bilder på allt kommer här :D




Lägger upp några bilder på barnhemmets närmiljö, den barnen vistas i när de är utanför huset. Här är väldigt fint och rofyllt! 
 




Julklapparna "öppnas" ikväll :D
GOD JUL! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar