Stort tack till alla bidragsgivare!


Insamlade pengar till sommarens inköp: 6300 kr
Insamlade pengar till julens inköp: 7300 kr


Ett stort TACK till alla er som bidrog till insamlingen till förmån för barnen på Lopselis. Ni är mina hjältar!

Summan för de båda insamlingarna slutade på 13600 kr. För de pengarna lyckades jag få så otroligt många bra saker till barnen på barnhemmet!


tisdag 20 december 2011

Förberedelser inför julfest, besök på museum och julklappsshopping!

Dags för en uppdatering!

Igår vaknade jag och mådde ännu sämre än i söndags. Feber och riktigt ont i halsen. Jag skickade ett mail till föreståndaren där jag skrev att jag haft feber och ont i halsen i två dagar och att jag därför stannar hemma. Sen frågade jag henne om hon tyckte att jag skulle uppsöka en läkare som idag om det inte blev bättre. Jag bad henne säga till förskolläraren som jag arbetat mest med att jag inte skulle komma. Föreståndaren mailade tillbaka och ville skicka hit barnhemmets läkare och sjuksköterska. Det kändes så skönt och så fint av henne. När man är ensam i ett land och inte behärskar språket är det inte så väldigt roligt att ta sig till en akutmottagning, även om jag gjorde det i somras med bitskadan och det gick bra då.
Jag svarade på mailet och tackade för hennes omtanke! Skrev även att de gärna fick titta förbi som idag om jag fortfarande mådde dåligt. Idag vaknade jag dock och kände inte av någon feber och väldigt lite halsont! :D 

På barnhemmet förbereder de inför fredagens julfest! Kläder och skor provas. 
Information om denna julfest ser ut på följande sätt. Det enda jag förstår är att något juligt ska äga rum den 23 december :D


Idag har jag kramat en söt liten kille nästan hela tiden som jag varit på barnhemmet. Mamma, mamma säger han och vem kan då motstå? Han verkligen kramar om mig så hårt och vill inte släppa, förutom då han tittar på mig med sina bruna ögon, skrattar och kramar mig hårt igen. 
Pojken som gillar att leka med mina fötter gjorde så även idag :D Denna gången fick jag passa mig för han bet till ett par gånger. Många av barnens små näsor rinner och en del av dem känns febriga när man har dem i famnen. Den lilla bebisen gör inte mycket ljud ifrån sig. Ibland kommer jag på mig själv att stå och titta på honom och känna längtan efter en egen bebis.

Följande saker hade jag med mig till barnhemmet idag:






Textilpennor och t-shirts. Jag tänkte att jag skulle fråga om några av barnen (de lite äldre) får måla på t-shirts tillsammans med mig. 

Efter jobb åt jag lunch på en restaurang som heter Jazz pizza. Jag beställde en helt klart godkänd vegetarisk lasagne. Därefter var det dags att besöka Museum of devils. Ett litet museum som består av en samling på runt 3000 olika konstföremål, konsthantverk och souvenirer med ett gemensamt tema: djävulen. 
Här kan man titta på statyer/konstföremål/hantverk från alla delar av världen, inklusive Sverige! En rätt stor del av museet består av litauiska konstföremål. Djävulen har spelat en stor roll i de litauiska folksagorna. Till en del av föremålen fanns en tillhörande folksaga. Det var bland annat folksagor om djävulens olika skepnader och hur han på olika sätt använder människan för sin egen vinnings skull.
Jag gick runt och tog en del foton. När jag skulle gå bestämde jag mig för att köpa ett vykort i kassan och såg då en skylt med en kamera och ett stort kryss- fotografering förbjuden. Jag hade tänkt lägga ut några bilder men det känns väldigt fel när jag inte fick lov att ta dem från början. Här kommer i alla fall en bild på ett litet kort från museet och vykortet jag köpte. Det goda besegrar det onda, alltid!


Nu ska jag snart på jakt efter julklappar till de fina barnen. Denna julklappsshopping är möjlig tack vare alla FINA människor som bidragit till insamlingen! 

STOR KRAM



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar